Zladenie dlhodobých a akútnych potrieb ľudí bez domova bolo v čase pandémie prioritou
Posledné mesiace a aktivity v rámci projektu Inovujeme sa!, ako aj celkovej činnosti Nadácie DEDO, boli formované aj situáciou, ktorá sa dotkla všetkých a niektoré dlhodobé problémy sa ukázali v novom svetle a naliehavosti. Týkalo sa to aj potrieb klientov, ľudí bez domova, v súvislosti s pandémiou COVID-19.
Aby sme niektoré z nich dokázali zabezpečiť, spustili sme Starostlivú banku, pre ktorú momentálne hľadáme a tvoríme sieť dlhodobých partnerov. Zabezpečovali sme aj vďaka partnerom potravinovú pomoc (2 tony) organizáciám pracujúcim s ľuďmi bez domova, a to najmä útulkom, ktoré boli v čase pandémie z bezpečnostných dôvodov izolované, so sťaženým prístupom k základným potrebám. Distribuovali sme aj dezinfekciu a osobné ochranné prostriedky, vrátane rúšok z dielne Dorka Bags. Potravinovú a hygienickú pomoc sme odovzdali aj terénnym sociálnym pracovníkom v Jasove, kde rodiny po požiari domu čelili v miestnej marginalizovanej komunite náročnej situácii.
Počas tohto obdobia sme vzájomne zintenzívnili spoluprácu s Mestom Košice, Košickým samosprávnym krajom a organizáciami pôsobiacimi v oblasti pomoci ľuďom bez domova a v bytovej núdzi.
Výsledkom bola spolupráca s Mestom Košice, ETP Slovensko, LF UPJŠ a ďalšími partnermi na Opatreniach na ochranu ľudí v bytovej núdzi v Meste Košice v súvislosti s pandémiou COVID-19, ale aj pilotné zdravotno-sociálne skríningy s OZ Equita a Vysokou školou zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety a tímom profesora Krčméryho v Oáze Bernátovce, najväčšom košickom útulku pre ľudí bez domova.
Zaoberáme sa aj budovaním tohto nového typu služby s potenciálom rozvoja vo forme terénne zdravotno-sociálnej služby, ktorá tu v Košiciach a na východe absentuje a zároveň, ako ukázali skúsenosti posledných mesiacov, je vhodným modelom k dostupnej zdravotnej a sociálnej starostlivosti pre ľudí bez domova.
Projekt Inovujeme sa! bol aj z dôvodov zmenenej situácie predĺžený o 2 mesiace, teda do konca júla. Prispôsobili sme komunikáciu organizácie voči partnerom, prezentovali činnosti nadácie a pripravovaný projekt prostredníctvom online hovorov a prezentácií, cez portál darujme.sk a Starostlivú banku sme umožnili darovanie finančných prostriedkov.
Verejnosť sme začali informovať na sociálnych sieťach aj vo forme edukatívnych a osvetových postov o bezdomovectve a bývaní, presunuli sme ťažisko na systematické informovanie o téme. Chceli by sme pokračovať a prehĺbiť komunikáciu na destigmatizovanie ľudí bez domova a informovanie o tom, že téma dostupného bývania je skutočne celospoločenská.
Napokon, téma bývania sa stala v čase pandémie stala naozaj nosnou, keďže iba bývanie umožňovalo ľuďom dodržiavať podmienky stanovené hlavným hygienikom, a teda sa dostatočne chrániť. Ľudia bez domova však túto možnosť nemali, čo vytvorilo priestor na intenzívne lokálne a národné advokačné aktivity s cieľom zvýšiť povedomie o prístupoch na ukončovanie bezdomovectva a role bývania v ich realizácii.
„Projekt ‘Inovujeme sa!’ je podporený z programu ACF – Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou“.